Fotoshop & fotografie

Tijdens dit blok ga je aan de slag met fotografie en leer je hoe Photoshop werkt. Door middel van fotografie leer je op een andere manier kijken naar bepaalde dingen en met Photoshop kan je werkstukken, presentaties en posters een stuk aantrekkelijker maken en er professioneler uit laten zien.

Fotografie

Afbeeldingen blijven beter hangen dan tekst. Wanneer je afbeeldingen ook nog op een mooie manier kan presenteren maakt dit helemaal indruk!

Je gaat gedurende dit blok verschillende fotografie opdrachten uitvoeren en leert zo de basisvaardigheden van het vak.

Adobe Photoshop

Naast het fotograferen ga je ook bezig met het bewerken van foto's. Je kan zo foto's verfraaien of voorkantjes van werkstukken en posters op een mooie manier vormgeven.

Je leert aan de hand van tutorials de basis kennen en deze vaardigheden toepassen binnen Photoshop.


Fotografie

Je zal dit blok beginnen met fotografie. Je gaat onderzoeken hoe een camera werkt en hoe je mooie en interessante foto's kan maken door bepaalde composities te gebruiken. Zelfs met je mobiele telefoon kan je hele mooie foto's maken zolang je maar vanaf interessante posities en perspectieven foto's maakt. Je zal leren met een digitale spiegelreflexcamera te werken maar vooral met je mobiele telefoon. Hieronder vind je informatie over het gebruik van een camera en zal je verschillende opdrachtjes uitvoeren die je ook hieronder terug vindt.

Je krijgt elke week een nieuwe opdracht die je die week inlevert via jouw blog. Elke week krijg je hier ook een cijfer voor! Zorg dus dat je goed bijloopt met de lessen.

Hoe word je beoordeeld?

Op deze manier worden de weekopdrachten beoordeeld:

Je krijgt dit blok 8 weekopdracht cijfers (tellen 1 x mee). Daarnaast word je beoordeeld op jouw werkhouding en motivatie in de les en op de netheid van jouw blog en de reflectie die je hebt geschreven (tellen allebei 2x mee). Elke week staat op maandag in Magister als Huiswerk wat er voor die dag op jouw blog moet staan van de week ervoor. Maandagochtend worden de blogs nagekeken en beoordeeld en ontvang je in de les je cijfer.

Week 1 - Leren Kijken

Foto's zie je elke dag. Maar welk beeld blijft jou bij? Wat zorgt ervoor dat een kiekje een goede foto wordt?

Opdracht 1 - Leren Kijken

Wat is een mooie foto? Let op! Het gaat hier niet zozeer om wat er op de foto staat maar om hoe de foto is gemaakt. 
Zoek een foto op het internet en beschrijf waarom je juist deze foto hebt uitgekozen. Beschrijf in volzinnen drie redenen waarom je dit een mooie foto vindt.

In de les: In de les bespreek je in kleine groepjes welke foto jij mooi vindt en waarom. Samen bedenken jullie 5 eisen waaraan een goede foto moet voldoen.

INLEVEREN
Op jouw blog maak je een nieuw blogbericht met als titel "Opdracht 1 - Leren Kijken". In dit bericht plaats je de foto die jij hebt uitgekozen inclusief de drie redenen. Ook schrijf je de vijf eisen die je met jouw groepje besproken hebt op.


Opdracht 2 - Drie Foto's

Je gaat nu drie foto's maken die voldoen aan de 5 eisen die je met jouw groepje hebt gemaakt. Iedereen maakt zelf drie foto's.

1. Een foto van een object in het klaslokaal
2. Een selfie
3. Een foto naar keuze die je thuis hebt gemaakt, of onderweg.

In de les: Je bespreekt de drie foto's in de les. Voldoen ze aan de eisen, en waarom?

INLEVEREN
Maak een nieuw blogbericht met als titel "Opdracht 2 - Drie Foto's". Hierin plaats je de drie door jou gemaakte foto's. Schrijf bij de foto's waarom je deze op die manier hebt gemaakt en aan welke van de vijf eisen deze voldoen en waarom.

Week 2 - De Iconische Foto

Je hebt in de eerste week zelf gekeken naar wat jij een mooie foto vindt en aan welke eisen die moet voldoen. Maar wat zijn eigenlijk de geldende regels voor een goede foto en waar moet je op letten als je deze maakt?

Voordat de digitale camera bestond gebruikte mensen fotorolletjes die je moest laten ontwikkelen. Je kon dan maar maximaal 32 foto's per rolletje maken, vergelijk het maar met wanneer je een telefoon hebt met heel weinig geheugen. Je moet dan goed kiezen en kijken wanneer je een foto neemt.

Dit zijn de vijf belangrijkste factoren die meespelen bij het maken van een goede (of zelfs Iconische!) foto: Compositie, Licht, Timing, Verhaal en Bewerking. 
Hieronder worden ze stuk voor stuk toegelicht. 

1. Compositie
Als je een foto maakt van bijvoorbeeld een persoon, object of landschap maak je altijd een keuze in compositie. De compositie betekent hoe je iets in beeld brengt. Staat jouw onderwerp precies in het midden? Of heb je er juist voor gekozen om de foto wat speelser te maken door jouw onderwerp aan de rand te plaatsen? Zie je de object of persoon van onderaf of is er voor een neutraal perspectief gekozen?
De compositie van een foto bepaalt hoe jouw publiek de foto ervaart en waar de meeste aandacht naartoe gaat. Je maakt dus een keuze in de manier waarop de onderwerpen op jouw foto zijn verdeeld over kader. 

2. Licht
Je maakt bij fotografie altijd gebruik van licht, maar ook hier maak je keuzes is. Gebruik je bijvoorbeeld een flits of juist het natuurlijke daglicht? Komt het licht van één kant of is het juist heel donker en mysterieus op jouw foto? 

3. Timing
Een foto is echt een momentopname waarbij je goed moet opletten wanneer je op de knop drukt. Zeker in journalistieke fotografie moet je zorgen dat je precies op de juiste tijd op de juiste plaats bent. 

4. Verhaal
Een foto zegt meer dan duizend woorden.
Bedenk voordat je een foto maakt altijd wat je wilt vertellen met jouw beeld. Een iconische foto vertelt de kijker een verhaal in één beeld en maakt emoties los.

5. Bewerking
Je kunt foto's bewerken met een computerprogramma als Photoshop. Hierdoor je kun je de belichting, het contrast en zelfs de hele voorstelling veranderen naar jouw smaak en wens. 

Opdracht 3 - De Iconische Foto

Zoek online een Iconische foto en beschrijf waarom je deze iconisch vindt. Lees bovenstaande factoren goed door en bekijk de foto's. 
Gebruik ten minste 3 van de vijf bovengenoemde factoren in jouw antwoord en schrijf in volzinnen. 

INLEVEREN
Maak een nieuw blogbericht en noem die "Opdracht 3 - De Iconische Foto". Voeg de door jou gekozen foto toe aan het bericht en schrijf in volzinnen op waarom, gebruik al de vijf de factoren in jouw antwoord. 

Opdracht 4 - Jouw Eigen Iconische Foto

In Opdracht 3 heb je geleerd te kijken naar een Iconische Foto, nu ga je er zelf een Iconische foto namaken. Let goed op de vijf factoren zoals die hierboven genoemd zijn in het namaken van de foto. Kies één van de onderstaande foto's, of de foto's hierboven. Je mag ook zelf een Iconische Foto online opzoeken en die namaken. Deze opdracht maak je in groepjes van 3.

INLEVEREN
Maak een nieuw blogbericht en noem die "Opdracht 4 - Jouw Eigen Iconische Foto." Voeg de foto die je hebt gekozen om na te maken toe aan jouw bericht en de foto die je zelf hebt gemaakt. Schrijf erbij, in volzinnen, hoe je te werk bent gegaan en of je de foto goed gelukt vindt.

Week 3 - Techniek


Je hebt de eerste twee weken vooral gekeken naar wat een goede of zelfs Iconische foto maakt. Nu ga je leren wat de techniek achter fotografie is en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt. Je gaat hiervoor zelf onderzoek doen online.

Opdracht 5 - Techniek

Neem de vragen over in een nieuw blogbericht (noem dit: "Opdracht 5 - Techniek)  (kopiëren en plakken) en geef steeds een zo goed mogelijk antwoord eronder.

1
Zoek zelf op het internet op wat de volgende begrippen betekenen bij een digitale spiegelreflex camera:
Geef een uitgebreid en duidelijk antwoord hierop op je Blog

  • Brandpuntsafstand (telelens, standaardlens, groothoeklens)
  • Sluitertijd
  • Diafragma
  • ISO waarden

2
Wat zijn de effecten van deze 4 begrippen op de gemaakte foto? Dus wat gebeurt er op de foto als je deze begrippen verandert?
(Bijvoorbeeld: dus wat gebeurt er als de sluitertijd kort is en wat als deze lang is. Doe dit ook voor de andere begrippen)

3
Wat is de belichtingsdriehoek? Teken deze ook. Leg uit hoe sluitertijd en diafragma en ISO met elkaar te maken hebben en elkaar beïnvloeden.

4
Je wilt een foto maken van een raceauto die snel voorbij rijdt. Je wilt deze auto bevriezen op de foto. Wat kan je dan zeggen over het diafragma, sluitertijd en ISO waarde?

  • Als het bewolkt weer is
  • Als de zo fel schijnt

5
Je wilt een landschap fotograferen. Je wilt dat de achtergrond en voorgrond goed scherp zijn. Wat kan je dan zeggen over het diafragma, sluitertijd en ISO waarde?

  • Als het bewolkt weer is
  • Als de zo fel schijnt

6
Je ziet een hert in de verte en je wilt deze beeldvullend fotograferen. Wat voor soort lens ga je gebruiken en waarom? (telelens, standaardlens, groothoeklens)

Je wilt een hele grote groep mensen op de foto zetten maar je kan niet te ver naar achteren lopen met de camera. Wat voor soort lens ga je gebruiken en waarom? (telelens, standaardlens, groothoeklens)

INLEVEREN
Neem de vragen over op jouw blog en geef op elke vraag uitgebreid en in volzinnen antwoord. De antwoorden controleren we in de les.

Klik op de link hieronder, hier vind je een interactief filmpje over de basisbeginselen van fotografie. Test jouw kennis op dit gebied!

Week 4 & 5 - Fotograferen


Nu je meer weet van de techniek achter fotografie ga je zelf aan de slag met een foto-opdracht naar keuze.

Foto Opdracht 1 - Emoji

  • Je krijgt een Emoji van de docent​

  • Deze Emoji moet je verbeelden in een foto, probeer het gevoel van de emoji over te brengen, en niet alleen de gezichtsuitdrukking.​

  • Je maakt de foto met een spiegel reflex camera of telefoon​

  • Je wordt beoordeeld op: - Creativiteit​
                                              - Kwaliteit Foto (scherp, goede belichting,  goede compositie)​

  • Je plaatst de foto inclusief emoji op jouw blog.

Foto Opdracht 2 - Cindy Sherman

De docent laat foto's zien van de fotograaf Cindy Sherman​​. Cindy Sherman maakt foto's van zichzelf verkleed als verschillende personages. Ze gebruikt make-up, pruiken, kleding en achtergronden om te transformeren naar deze personages. Daarnaast maakt Cindy Sherman foto's die lijken op een beeld uit een film, alsof de film op pauze is gezet. Als je ze ziet vraag je je af wat er voor of na de foto gebeurd is. 

  • Je kunt kiezen uit twee opdrachten:​

  • 2.1 ​Geïnspireerd op de portretten van Cindy Sherman
    Maak een zelfportret waarbij je iemand anders verbeeld. Je mag het personage zelf bedenken. Omschrijf het personage op jouw blog. ​
    Noem:​
    - Naam en leeftijd​
    - Beroep​
    - Land van herkomst​
    - Iets bijzonders over het personage​

  • 2.2 ​Geinspireerd op de film stills van Cindy Sherman
    Maak een filmstill die een verhaal verteld. ​
    Maak een foto waarop iets gebeurt en die een bevroren moment verbeeld. Alsof je een film kijkt en die op pauze hebt gezet.​
    Omschrijf op jouw blog wat er gebeurd is vlak voor en vlak na jouw foto. Omschrijf ook kort wie de personages op de foto zijn.​

​Je kunt een U halen door allebei de opdrachten te maken.​


Cindy Sherman
Cindy Sherman
Cindy Sherman
Cindy Sherman
Cindy Sherman
Cindy Sherman
Cindy Sherman
Cindy Sherman

Opdracht 6 - Foto-opdracht naar keuze

Je gaat nu zelf aan de slag met foto-opdrachten. Kies één van onderstaande foto's om zelf uit te voeren. Je mag zelf kiezen of je hier de camera op jouw telefoon voor gebruikt, of dat je een spiegelreflex camera leent van school.

INLEVEREN
Maak een nieuw blogbericht met als titel "Opdracht 6 - Foto-opdracht naar keuze". Benoem eerst welke opdracht je hebt gekozen en waarom. Plaats jouw gemaakte foto in het blogbericht en schrijf hierbij welke dingen die je hebt geleerd je hebt toegepast. 

Week 6 en 7 - Photoshop


Adobe Photoshop

Photoshoppen en fotografie zijn tegenwoordig steeds meer met elkaar verbonden. Veel foto's worden bewerkt in photoshop om ze net even wat mooier of magischer te laten lijken. Er zijn steeds meer apps te downloaden waar je mee kan photoshoppen maar Adobe Photoshop is het meest professionele, het eerste en bekendste photoshopprogramma dat er bestaat. Jij gaat hier in dit blok ook mee aan de slag! Je zal eerst de basis gaan leren van deze software om vervolgens mooie eindopdrachten te kunnen maken!

Opdracht 7 - Photoshop Lesjes

Deze les ga je proberen zo veel mogelijk Photoshoplesjes te volgen en te maken!

Klik op de blauwe linkknop (vimeo). Je komt nu op een pagina met filmpjes die speciaal voor jou gemaakt zijn om te leren Photoshoppen. Het kan dat je deze vorig jaar al gevolgd hebt, dan kun je ze nu mooi gaan gebruiken om je kennis op te halen.​

Je maakt ten minste Les 1 en 2 van de Photoshop Lesjes, deze staan helemaal onderaan en gaan over uitknippen met Pen Tool en uitknippen met Toverstaf. Deze vaardigheden heb je vorige week nodig bij de volgende opdracht, let dus goed op! ​

De foto's die je nodig hebt voor de lesjes staan op ELO, Bronnen, Mavo Havo 2, ITTL Fotografie. Download ze voordat je met de lesjes begint!​ De foto's zijn anders dan vorig jaar, dus zoek gelijksoortige foto's uit de bronnen.​

Klaar? Dan maak je de andere lesjes.
Beoordeling is als volgt: M = 1 Photoshop Lesje, V = 2 Photoshop Lesjes, G = 3 Photoshop Lesjes en U = 5 Photoshop Lesjes


INLEVEREN
Maak een nieuw blogbericht met als titel "Opdracht 7 - Photoshop Lesjes. Plaats hier de resultaten van de lesjes die je gemaakt hebt. Schrijf erbij wat je van het resultaat vindt en wat je hebt geleerd.

Op de link hieronder vind je alle Photoshoplesjes die je moet volgen voor dit blok.

Week 8 en 9 - Op Vakantie in Eigen Klas/Droomhuis

Opdracht 8 - Op Vakantie in Eigen Klas

Deze week gaan we alles wat we hebben geleerd toepassen met een laatste foto-opdracht. Je maakt groepjes van twee of drie en bedenkt een leuke vakantiebestemming. Nu ga je jezelf fotograferen en Photoshoppen alsof je daar daadwerkelijk bent geweest. De eerste les gaan we de foto's maken in de fotostudio op school. De tweede les gaan we photoshoppen.

Stappen:​

  1. Zet de foto die je voor het green screen gemaakt hebt op de computer.

  2. Open deze, en jouw achtergrond, in Photoshop.​

  3. Gebruik de pentool of toverstaf om de foto's uit te knippen​

  4. Zet de foto's voor de juiste achtergrond. Zorg ervoor dat deze er een beetje realistisch uitzien. Zie het blad met tips om te weten hoe je dit goed kunt doen.​

  5. Sla de foto op als JPEG (.jpg) om 'm op je blog te kunnen zetten.

Ieder groepslid bewerkt zelf een foto op de computer. Uiteindelijk staan alle foto's van jouw groepje op jouw blog. Maak nóg een fotomontage om een U te kunnen halen.

INLEVEREN
Maak een nieuw blogbericht met als titel "Opdracht 8 - Op vakantie in Eigen Klas". Plaats hierin jouw foto en schrijf erbij wat jouw reisbestemming is geweest en welke (Photoshop)technieken je gebruikt hebt.

Opdracht 9 - Photoshop een droomhuis voor jouw klasgenoot

In groepjes van twee gaan jullie een droomhuis fotomontage maken in Photoshop. Laat zien hoe goed je jouw klasgenoten kent door een droomhuis voor hun te maken in Photoshop.

Stappen:​

  1. Zoek een partner, voor die klasgenoot ga jij een droomhuis photoshoppen.​

  2. Voer een gesprekje met jouw partner en vul het formulier in. Dit ga je gebruiken om het droomhuis te maken.​

  3. Zoek online afbeeldingen die je in elkaar gaat plakken in Photoshop. Let op! Stel jouw Google Afbeeldingen zo in dat je alleen GROTE FOTO'S kan vinden. (Google Afbeeldingen> Tools>Grootte>Groot) Zie hieronder welke foto's je tenminste moet zoeken. Sla deze op op jouw computer.​

  4. De fotomontage moet tenminste de volgende onderdelen bevatten: ​
    - Een gebouw (bestaande uit ten minste twee verschillende foto's)​
    - Een omgeving bijvoorbeeld tuin/straat (bestaande uit ten minste drie verschillende foto's)​
    - Een voertuig voor de deur.​

  5. Maak een realistische fotomontage in Photoshop. Let op afmetingen, perspectief en licht/schaduw. ​

  6. Sla de afbeelding op als JPEG (.jpg) en zet deze op jouw blog. Schrijf erbij waarom je voor dit Droomhuis gekozen hebt en voor wie je het hebt gemaakt.​

  7. Klaar? Om deze week een U(itmuntend) te kunnen halen photoshop je een foto van jouw klasgenoot in jouw Droomhuis Fotomontage.

INLEVEREN

Je maakt een nieuw blogbericht met als titel "Opdracht 9 - Photoshop een droomhuis voor jouw klasgenoot". Plaats hierin de fotomontage die je hebt gemaakt en schrijf erbij voor wie en waarom je het zo hebt gemaakt.

Week 8 - Presentaties

Je hebt nu aardig wat foto's op jouw blog staan waar je wel of niet tevreden mee bent. Je gaat een korte presentatie voor de klas houden waarin je jouw beste en slechtste foto laat zien. Vertel hier kort bij waarom je voor deze gekozen hebt.

INLEVEREN
Plaats jouw beste en slechtste foto in een blogbericht en schrijf erbij wat je in de presentatie aan de klas gaat vertellen.

Week 9 - Reflectie

Maak een nieuw blogbericht en noem dit: "Reflectie blok Fotografie & Photoshop"
Beantwoord in dat bericht de volgende vragen (geef antwoord in volzinnen)

  1. Wat heb je dit blok geleerd?

  1. Waar heb je het meeste van geleerd?

  1. Wat zou je volgende keer anders doen?

  1. Waar ben je trots op?

  1. Wat wil je nog meer leren over fotografie?

  • Let op! Je krijgt ook een cijfer voor je reflectie dus maak deze serieus.